Schimbarea de paradigma in managementul calitatii: ISO 9001:2015, un indrumar de re-umanizare

Sapte, numar fast, nu este doar numarul principiilor fundamentale propuse pentru managementul calitatii. Este si numarul capitolelor care contin cerinte din cadrul standardului, adica numarul elementelor de implementat pentru a obtine un sistem de management al calitatii functional.

Va invit sa ignorati detaliile, subcapitolele, teancurile de proceduri, instructiuni si inregistrari solicitate si sa privim impreuna sistemul in ordinea lui fireasca. Pentru ca aceste sapte capitole sint de fapt sapte pasi de dezvoltare personala. Sapte pasi pe care ciclul vietii ii parcurge in mod natural. Nu este un cerc, asa cum a fost simbolizata structura in introducerea la standard, ci o spirala ascendenta.

  1. Situarea in context (clauza 4) = cine esti

    Un fel de test de personalitate pentru organizatie si o descriere a ecosistemului in care trebuie sa se integreze.

  2. Leadership (clauza 5 -stabilirea obiectivelor) = ce vrei

    Stiind deja cine esti, iti cunosti adevaratul potential si astfel iti stabilesti scopuri pe care le poti atinge (pentru care exista potential).

  3. Planificare (clauza 6) = cum sa obtii ce vrei = ce pasi trebuie sa faci ca sa-ti atingi scopurile

    Thackeray in Bilciul desertaciunilor, sugereaza abordarea ideala: planifica pasii necesari pentru a ajunge la scopul tau, apoi concentreaza-te asupra lor, unul cite unul. Stiind cine esti = ce poti si stiind exact ce vrei, poti stabili pasi pe masura ta.

  4. Fundamentare (clauza 7) = ce iti este necesar ca sa obtii ce vrei = ce folosesti ca sa-ti atingi scopurile

    Nevoile fundamentale ale omului pot fi puse in paralel cu nevoile organizatiilor, la care adaugam nevoile specifice individului, respectiv organizatiei. Acestea deriva in mod logic din parcurgerea pasilor anteriori. Daca nu ai sti ce vrei, si cum sa obtii ce vrei, ai lasa in urma ta o dira de lucruri incepute si neterminate, in locul unei mosteniri. Te-ai invirti in jurul cozii toata viata. Iar daca nu te-ai cunoaste, nu ai sti nici daca te pricepi la ceva sau trebuie sa inveti o meserie.

  5. Functionare (clauza 8) = cum faci ce vrei sa faci = parcurgerea efectiva a pasilor pentru atingerea scopurilor
    Actiunea, adica dovada ca organizatia este in viata.

  6. Evaluarea performantelor (clauza 9) = acum verifici daca ai obtinut ce-ai vrut = feedback
    Aceasta este metoda de invatare a oricarei fiinte vii: prin incercari si erori. Daca ai planificat in avans anume pasi si ii urmezi fara sa te abati din drum,  este mai usor sa te redresezi daca descoperi ca ai gresit pe parcurs.

  7. Imbunatatire (clauza 10) = cine vrei sa devii =>  evolutie, reevaluare => stabilirea de noi scopuri – de aici, ciclul se repeta la un nivel superior.

    Oricine isi atinge scopul, inevitabil ajunge mai sus decit a fost cind a plecat. Inveti lucruri noi, capeti experienta, poate mai cresti in inaltime… Esti un om nou. Poti mai mult, sau mai bine, deci vrei mai mult, sau mai bine. Sau altceva, cu totul diferit.

Daca pina acum se puneau intrebari despre sistem, ca mecanism functional, acum se pun intrebari despre ce vor liderii de la sistem, ca mijloc de a obtine performanta.

Iata cum o organizatie in prag de certificare este ca un bebelus, iar dupa ani de functionare devine…. ??? Nimic altceva. Cu ajutorul acestui standard, o organizatie ar trebui sa ramina o entitate structurata – una functionala si profitabila, e drept.

Mai important este ca noua paradigma creeaza premizele pentru ca initiatorul(ii) organizatiilor sa-si lase amprenta inconfundabila, prin leadership, sa lase mostenire un nume bun, prin cultura organizationala, ca oamenii care compun organizatiile sa devina indivizi responsabili, care interactioneaza in cadrul sistemului, iar activitatile initiate si conduse de acesti indivizi sa se re-umanizeze.

Doamne ajuta!

Anunțuri

2 comentarii

  1. Îmi place abordarea aceasta … aproape „religioasă” a ISO…. Din păcate în 99.9(9) din cazuri totul se rezumă la o hârtie agăţată într-un cui. Al nu ştiu cui !!!
    Mi-ar plăcea să şi răspundeţi la aceste comentarii, chit că blogul nu este foarte …. populat !

    Apreciază

    1. Din pacate nu am fost prea activa online in ultimul timp, din cauza unor probleme de sanatate. Imi cer scuze!
      Aveti dreptate, de multe ori certificarea si/sau auditurile se rezuma la o intilnire in birou intre auditorul organismului de certificare si patroni… Trist, pentru ca acolo unde cu adevarat s-a muncit si s-a implementat sistemul, rezultatele au avut un impact pozitiv, nu doar asupra organizatiei, ci si asupra angajatilor.
      Am totusi convingerea ca oamenii care gindesc standardele cred cu sinceritate in faptul ca ele sint aplicabile si ca ajuta cuiva si tocmai de aceea actualizarile aduc de fiecare data o evolutie. Pina la urma, alegerile noastre fac diferenta – putem alege sa platim o mica spaga pentru certificare, in baza careia obtinem citeva contracte cu statul, in baza carora mai devreme sau mai tirziu ajungem si dincolo de gratii, sau putem alege sa platim doar tariful pentru certificare, sa implementam si sa beneficiem de rezultate – pe termen lung. Nici creatorii standardelor, nici organismele de certificare nu impun nimanui sa se certifice, asa cum, daca tot ati pomenit de religie, nici B.O.R. nu impune nimanui sa se converteasca 🙂

      Apreciază

Opinii? Comentarii? Aici le puteti exprima liber:

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s