Descopera tipul de creativitate care te caracterizeaza – Designerul

Designerul este cel care confera calitate si coeziune vietii. El asigura transmiterea ideilor catre generatiile urmatoare si incorporeaza arta in tot ce ne inconjoara.

Element caracteristic: Aerul

Daca:

  • Te simti in siguranta atunci cind ai o idee, o pui in practica si documentezi intreg procesul, pentru a putea fi reprodus ulterior de oricine;
  • De multe ori ai o viziune de ansamblu, sau de sinteza, in care incorporezi elemente creative apartinind altor artisti sau designeri (de exemplu: un designer vestimentar care alege un imprimeu creat de un designer textil);
  • „Unicat” nu inseamna nimic pentru tine, dar „original” inseamna foarte mult;
  • De multe ori produsul tau consta doar intr-un proiect, urmind ca punerea lui in practica sa fie realizata de Mestesugar si Artizan (de exemplu: un kit pentru broderie, un design de scaun sau de masina), sau intr-o tehnica noua destinata Artistului;
  • Materialele au semnificatie pentru tine doar in masura in care sint potrivite subiectului si mesajului tau, daca acesta are o cale de transmitere materiala. De multe ori si proiectarea materialelor face parte din procesul tau de creatie;
  • Pentru a invata o tehnica noua, ai nevoie de o sursa de informatie, dar de multe ori o descoperi si o perfectionezi tu insuti, chiar daca a fost deja creata de altcineva;
  • Acorzi o mare importanta literaturii de specialitate si cunoasterii diverselor metode de lucru, precum si materialelor aflate pe piata. Experimentezi cu ele cit mai mult, dar nu-ti faci un scop in sine din detinerea celei mai performante aparaturi (e treaba inginerului sa proiecteze fluxul tehnologic pentru productia scaunului desenat de tine);
  • Ai putea sa concepi produse cu destinatie exacta, in exclusivitate pentru comenzile clientilor, dar la fel de bine ai putea sa fii inhibat de comenzi si sa preferi vinzarea proiectelor finalizate catre cei interesati;
  • Chiar daca urmaresti curentele artistice ale momentului, te alaturi lor doar daca aveti o viziune comuna. Iti doresti mai degraba sa lansezi tu insuti o moda, sau o gama noua de produse, care sa-i inspire pe ceilalti;
  • Ideile tale au in principal un scop utilitar, practic, dar pentru exprimarea lor ai nevoie de instrumentele si talentul specifice Artistului;
  • Sintagma „produs la comanda” iti sugereaza proiectarea unui obiect anume pentru client, pe care sa-l execute el insusi sau sa i-l produci tu contra cost, manual sau automatizat.

Atunci:

  • Primul pas este sa te asiguri daca domeniul tau intra sub incidenta profesiilor legiferate si institutionalizate, care necesita inregistrarea ca persoana juridica si, eventual, inscrierea intr-o asociatie profesionala. In acest caz, trebuie sa faci toate demersurile necesare inainte de a incepe sa obtii vreun venit si sa-ti angajezi un contabil.
  • Daca nu ai neaparat nevoie sa lucrezi sub umbrela unei persoane juridice pentru a fi in legalitate, veniturile tale sint venituri din drepturi de autor, deci trebuie sa studiezi acest aspect, in special latura sa fiscala. Daca nu ai inclinatii financiare, angajeaza un contabil – unul bun, dar intelegator, care sa nu-ti ia bani daca nu ai activitate o luna, sau un an.
  • Daca intentionezi sa produci personal o parte din proiectele tale sub forma fizica, este posibil sa fie nevoie de inregistrarea ca persoana juridica – SRL, PFA, etc, apoi sa-ti gasesti un contabil si sa afli ce tip de impozite ai de plata. In general produsele fizice care produc in continuare drepturi de autor – diagrame, tipare, reviste, CD-uri, etc, nu necesita inregistrarea ca persoana juridica pentru a fi distribuite legal. Nu te baza pe altii, studiaza singur legislatia.
  • Trebuie sa-ti protejezi drepturile de autor. Tocmai datorita caracterului reproductibil la infinit al creatiilor tale, ele vor fi extrem de tentante pentru cei care doresc sa le puna in practica fara sa-ti plateasca, dar si pentru cei care simt nevoia sa le transmita gratuit prietenilor. Incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala se sanctioneaza conform legii. In plus, daca s-au obtinut si foloase materiale, poti solicita compensatii banesti in instanta. Trebuie sa detii dovezi palpabile asupra faptului ca esti autorul operei de arta. Solicita o consultatie in acest sens de la un avocat specializat, sau inscrie-te intr-o asociatie care se ocupa de acest lucru. Sau poti sa te bazezi pur si simplu pe protecctia divina si sa ignori acest aspect. In situatii obisnuite nu ar trebui sa te preocupe atit de mult problema piratajului, avind in vedere ca oricind poti crea ceva nou.
  • Daca obisnuiesti sa iti rezervi drepturile de autor si sa vinzi doar drepturile de utilizare unor intreprinderi, pentru productia de serie, poti fi expus spionajului industrial. Vei avea nevoie de masuri suplimentare de siguranta a datelor. In aceste cazuri clientii tai ar avea mai mult de pagubit decit tine si nu ai de unde sa stii cita credinta au ei.
  • Vinzarile tale depind de calitatea si claritatea instructiunilor pe care le atasezi fiecarui proiect. Ele trebuie sa fie corecte, inteligibile, usor de urmat si sa includa detalii privind tehnica de lucru, in cazul in care cumparatorul o incearca pentru prima data. Pe de alta parte, daca nu vei aborda si descrie tehnici diverse, clientii fideli se vor plictisi la un moment dat. Pe termen lung, invatarea si aprofundarea unor metode noi si variate este capitala.
  • Chiar daca iti produci propriile proiecte, tot va trebui sa le atasezi instructiuni de fabricatie detaliate, daca vrei ca afacerea ta sa dureze si sa devina mostenire de familie.
  • Participa la cit mai multe expozitii, concursuri, anunta presa specializata de fiecare data si fa-o sa scrie despre tine, offline sau online. Creeaza-ti o imagine de expert, dar ai grija sa fii cu adevarat un expert daca faci acest lucru.
  • Studiaza neincetat. Urmeaza cit de multe cursuri poti in domeniul tau de interes, dar evita sa preiei cliseele pe care le vehiculeaza.
  • Spre deosebire de Artist, poti aborda toate metodele si pietele de desfacere disponibile, online si offline, pentru tipul tau de produse (materiale sau imateriale), iar promovarea directa, din om in om, iti este la fel de utila ca si utilizarea diverselor optiuni oferite de internet. Este foarte important ca numele tau sa aiba o rezonanta cit mai larga in rindul potentialilor clienti, asa ca poti alege una (doar una) din variantele de socializare, care ti se potriveste mai bine: un forum unde clientii pot pune intrebari si pot sa arate ce-au produs folosind ideile tale; un blog, unde sa oferi si gratuitati, sau detalii in avans (campanii teaser); un site care sa permita si comenzi directe sau sa iti expuna portofoliul; un multi-site, care sa combine un blog, unde anunti noutatile si un magazin de unde ele pot fi cumparate.
  • Pastreaza si arhiveaza ordonat toate lucrarile trecute sau in curs. In afara documentarii drepturilor de autor, o lucrare abandonata poate prinde viata din nou peste ani.
  • Ai nevoie de o cultura enciclopedica. Diversifica-ti domeniile de interes, citeste, calatoreste, participa la seminarii, inscrie-te in grupuri creative.

Puncte forte:

  • Reproductibilitatea proiectelor iti poate aduce venituri constante si permanente atit timp cit produsul tau ramine pe piata. Poti utiliza sisteme de licentiere si franciza care de asemenea aduc venituri constante si cu potential de crestere in viitor.
  • De regula, lucrezi bine cind trebuie sa te incadrezi intr-un termen, desi, pe termen lung, s-ar putea sa devii obosit si stresat. Negociaza termene mai lungi. Ai grija sa iti oferi momente de relaxare de cite ori poti.
  • Caracterul utilitar al creatiilor tale le face accesibile unui public foarte larg.

Puncte slabe:

  • Ai mai multe idei decit poti pune in practica. Tine asupra ta un jurnal creativ, in care sa notezi toate ideile care-ti trec prin cap, chiar daca te-au trezit la o ora inaintata din noapte. Angajeaza personal cu inalta calificare pentru activitatile post-creatie, cum ar fi redactarea instructiunilor, testarea si evidentierea erorilor, multiplicare, prezentare si promovare. Sau externalizeaza unele din aceste operatiuni.
  • Designerul este cel mai expus caderii in kitsch, mai ales atunci cind clientul doreste un produs care sa se vinda repede si nu un produs de calitate. Asigurati-va tot timpul surse alternative de venituri si selectati-va clientii.
  • Piata in care trebuie sa evoluezi este una extrem de concurentiala. Trebuie sa fii cu adevarat perfect pentru a te distinge ca un adevarat designer dintre nenumaratii si zgomotosii epigoni.

Idei de dezvoltare a afacerii

  • Inregistreaza-te ca freelancer pe site-uri specializate;
  • Cauta sa iti extinzi clientela la nivel global;
  • Organizeaza cursuri si infiinteaza scoli de creatie;
  • Scrie carti educationale, manuale scolare, enciclopedii; colaboreaza cu reviste de profil;
  • Dupa ce ai deja un renume, ai putea cistiga bani frumosi vinzind prototipurile pe care nu le-ai putut introduce in productia de serie.
  • Foloseste materiale de cea mai buna calitate, materiale pretioase, sau materiale concepute de tine;
  • Creeaza o gama proprie de produse, pe care sa o mentii in vinzare cit mai mult timp cu putinta. Desi moda vine si trece, multi clienti isi doresc sa poata cumpara in mod constant, pentru toata viata, produsele de care au fost satisfacuti. De exemplu: Chanel No5 😀 In acest caz, pentru a evita sa blochezi banii in stocuri, incheie contracte de exclusivitate pe termen lung cu furnizorii pentru materii prime conforme cu specificatiile tale.
  • Asociaza-te cu Artisti, care sa compenseze punctele tale slabe, cu Artizani, care sa-ti produca materiale si elemente constructive pe comanda si cu Mestesugari, care sa efectueze testele si sa execute prototipurile sau productia de serie.
  • Gaseste mijloace prin care sa-ti inregistrezi si sa-ti pui in practica ideile cit mai rapid, chiar daca in final vor fi destinate executarii manuale: programe de proiectare/desen, aparat foto, aparatura computerizata, etc.

Daca totusi nu merge:

  • Urmeaza cursuri de marketing si vinzari directe; intocmeste-ti un portofoliu profesionist si viziteaza diversi potentiali clienti;
  • Cauta sa intri in contact cu personalitati care ar putea sa te recomande in cercuri unde nu ai acces tu insuti;
  • Daca produsele tale se adreseaza publicului larg (de exemplu: tipare de croitorie), plateste pe cineva pentru a-ti deschide cont pe un site de socializare oarecare si a se ocupa de promovarea ta acolo;
  • Te poti angaja in departamentele de creatie ale unor firme de design independente, poti incheia contracte de colaborare cu ele, sau poti sa te angajezi direct la o firma care produce in serie mare, cit mai cunoscuta – va fi un punct pozitiv in portofoliul tau;
  • In ultima instanta, cauta sa te angajezi intr-o institutie de invatamint.

La fel ca si in cazul Artistului, dorinta ta de a impartasi cu altii nu poate fi inabusita. Daca ii acorzi atentie si pornesti de la simple tutoriale, sau experimente cu alti parinti si copiii lor, cu timpul vei ajunge sa-ti materializezi visul si sa poti urma cel putin citiva din pasii de mai sus. Nu renunta niciodata!

Anunțuri

Un comentariu

Opinii? Comentarii? Aici le puteti exprima liber:

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s