Descopera tipul de creativitate care te caracterizeaza – Artistul

Artistul este cel care confera profunzime vietii, ne scoate din zona de confort si ne ofera subiecte de meditatie. El este agent al progresului.

Element caracteristic: Focul

Daca:

  • Te simti in siguranta atunci cind reusesti sa materializezi propriile idei si sa transmiti un mesaj care te framinta si nu te lasa sa dormi;
  • Intotdeauna exista un mesaj, dincolo de frumusete, chiar daca nu esti constient de el – de aceea uneori arta ta nu este perceputa ca „frumoasa”, mai degraba ca „tulburatoare”;
  • Nu poti reface nici una din creatiile tale, dar poti insista asupra unui subiect, – o tema de lucru sau un model – pina ce esti satisfacut de rezultat (de exemplu, Grigorescu a pictat numeroase care cu boi, toate diferite, dar avind un aer comun).
  • „Unicat” nu inseamna nimic pentru tine, toate creatiile tale sint unice in mod natural;
  • Nu are prea mare relevanta ce instrumente folosesti, daca ele te ajuta sa te exprimi. Scopul lor nu este de a asigura repetitivitate unor operatiuni, ci de a adauga un element de surpriza, o semnatura personala.
  • Materialele au semnificatie pentru tine doar in masura in care sint potrivite subiectului si mesajului tau, daca acesta are o cale de transmitere materiala. Aceasta poate deveni o problema daca simti nevoia sa sculptezi in jad sau marmura, sau sa combini pictura cu foita de aur, precum Klimt;
  • Pentru a invata o tehnica noua, ai nevoie de o sursa de informatie, dar apoi o folosesti in felul tau;
  • Ai propriul tau ritm de creatie (productie) si iti este greu sa scoti pe piata un numar specific de produse intr-un interval de timp, sa respecti sau sa-ti impui termene.
  • Te ingrozeste ideea de a modifica/repeta la comanda un obiect deja terminat.
  • Chiar daca urmaresti curentele artistice ale momentului, te alaturi lor doar daca aveti o viziune comuna;
  • Creatiile tale nu au ca intentie principala un scop utilitar, practic, chiar daca acesta poate apare pe parcurs, sau este inerent artei in sine, precum in cazul arhitecturii;
  • Ai putea sa fii un excelent promotor al artei tale, foarte activ in expozitii, media, pe bloguri si site-uri de socializare, sau dimpotriva, sa nu te pricepi citusi de putin la asta, iar pretul corect sa ramina pentru tine un mister.
  • Sintagma „produs la comanda” iti sugereaza primirea de la client a unei teme de lucru, pe care sa o dezvolti conform propriei tale viziuni.

Atunci:

  • Primul pas este sa te asiguri daca domeniul tau nu intra sub incidenta profesiilor legiferate si institutionalizate, care necesita inregistrarea ca persoana juridica si, eventual, inscrierea intr-o asociatie profesionala. In acest caz, trebuie sa faci toate demersurile necesare inainte de a incepe sa obtii vreun venit si sa-ti angajezi un contabil;
  • Daca nu ai neaparat nevoie sa lucrezi sub umbrela unei persoane juridice pentru a fi in legalitate, veniturile tale sint venituri din drepturi de autor, deci trebuie sa studiezi acest aspect, in special latura sa fiscala. Daca nu ai inclinatii financiare, angajeaza un contabil – unul bun, dar intelegator, care sa nu-ti ia bani daca nu ai activitate o luna, sau un an.
  • Trebuie sa-ti protejezi drepturile de autor. Chiar daca arta adevarata este imposibil de reprodus, ea poate fi folosita fara drept in diverse moduri. Artistii si asa nu sint suficient platiti, ar fi pacat sa pagubesti si mai tare. O utilizare neautorizata a lucrarilor tale, chiar daca nu este un fals (implicind intentia de inselaciune, caz sanctionat penal), tot reprezinta incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala si se sanctioneaza conform legii. In plus, daca s-au obtinut si foloase materiale, poti solicita compensatii banesti in instanta. Trebuie sa detii dovezi palpabile asupra faptului ca esti autorul operei de arta. Solicita o consultatie in acest sens de la un avocat specializat, sau inscrie-te intr-o asociatie care se ocupa de acest lucru.
  • Invata sa delegi. Starea ta cea mai porivita este cea creativa, bucataria unei afaceri nu este pentru tine. Aminteste-ti ca multi pictori geniali au inceput amestecind vopseluri pentru proprietarul unei scoli de pictura, adica proprietarul scolii de pictura nu facea el insusi asa ceva. De ce sa nu iei pe linga tine un ucenic? Sau o secretara. Poate fi cineva din familie, care te va ajuta gratuit, sau va fi fericit sa-i faci portretul in schimbul serviciilor.
  • Priveste lucrurile asa: nu deschizi o afacere care sa produca arta, ci vinzi arta ta prin intermediul afacerii tale.
  • Cauta-ti un sponsor. Sau mai multi. Solicita avansuri pentru comenzi;
  • Tehnica este tot atit de importanta ca si inspiratia. Invata si experimenteaza, nu te multumi cu putin. Chiar daca muzica lautareasca se cinta dupa ureche, tot trebuie sa stii sa minuiesti arcusul. Daca nu ai starea potrivita, dar ai tehnica la degetul mic, poti satisface comenzi minore ca sa traiesti totusi din ceva. Aminteste-ti de Al. Dumas, care era platit functie de numarul de rinduri publicate. Daca ai starea, insa nu te ajuta nici macar tehnica, poate trebuie sa alegi alt mijloc de exprimare artistica?
  • Fii tu insuti, nu trai din vinzarea de reproduceri.
  • Participa la cit mai multe expozitii, concursuri, anunta presa specializata de fiecare data si fa-o sa scrie despre tine, offline sau online. Dar te rog, nu incerca sa apari in presa pentru ca ai divortat sau ai fost implicat intr-un scandal!
  • Nu face rabat de la arta de dragul clientului. De exemplu, daca esti arhitect, nu proiecta dupa desenul mizgalit de client pe hirtie, doar pentru ca plateste gras ca sa-i desenezi turnulete de pagoda peste o cutie de chibrituri. In timp, vei avea mai mult de cistigat, portofoliul tau va produce mai multa valoare adaugata daca e curat.
  • Ai grija in ce companie apari. Chiar daca esti disperat sa vinzi, nu te inscrie pe orice platforma de tip marketplace si nu-ti expune marfa oriunde. Exista site-uri dedicate artistilor, acolo este locul tau. Inainte sa inchiriezi un stand la un tirg, incearca sa afli ce vor expune ceilalti participanti. Mai tirziu iti poti deschide propriul website si poti apela la un intermediar renumit (casa de licitatii, editura, etc), acesta va mari pretul operelor tale.
  • In cazul artei veritabile, clientela nu se gaseste pe site-urile de socializare. Nu-ti pierde timpul cu ele.
  • Tine un jurnal de creatie.

Puncte forte:

  • Arta este o forta. Ea poate schimba societatea si ii poate deschide ochii asupra unor aspecte care altfel sint trecute cu vederea, poate emite avertismente. Ea atinge sufletul oamenilor in moduri nebanuite si ii apropie de Dumnezeu. Foloseste-ti puterile in scopuri pozitive si vei avea satisfactii spirituale neasteptate.
  • Orice artist tinde sa-si dezvolte un stil personal si inimitabil, care va face ca operele sale sa se distinga din multime. Daca operele tale sint suficient de multe, sau foarte bine promovate, vor fi imediat recunoscute de clientii fideli si fani.

Puncte slabe:

  • Termenele si banii sint inamicii tai principali. Daca vezi ca incepi sa mizgalesti ceva doar ca sa onorezi comanda, numara pina la 5 si respira adinc, apoi suna clientul si cere o aminare. Daca incepi sa produci kitsch, care apeleaza la psihologia subconstientului ca sa se vinda, in loc sa te reprezinte, cauta o metoda sa te regasesti, sau angajeaza-te undeva, pentru a te elibera de sub presiunea nevoilor vitale esentiale (apa, aer, mincare, acoperis desupra capului).

Idei pentru dezvoltarea afacerii:

Fiecare tip de arta necesita cai diferite. Exista totusi citeva modalitati comune de a obtine venituri suplimentare, care necesita cunostinte tehnice si comerciale minime. Ele pot fi utile la inceput, pentru a-ti face un nume si a-ti incepe cariera artistica, dar nu trebuie sa ramii cantonat in ele la infinit.

  •  Vinzarea de reproduceri pe diverse suporturi: postere, carti postale, tapet, tricouri, etc. Da, chiar si poemele si foile cu note muzicale se preteaza pentru astfel de intreprinderi. Dansul poate fi valorificat prin fotografie, iar muzica, inainte de a intra in atentia unei case de discuri, poate fi vinduta online, sau pe CD-uri artizanale, in zonele turistice, sau cind participi la un spectacol.
  • Publicarea de articole, realizarea de emisiuni TV, documentare, reviste, ilustratii de carte, etc.
  • Colaborarea cu obiective turistice – hoteluri, baruri, restaurante – sau institutii publice, care-ti pot oferi spatiu de expunere, un stand pentru autografe sau chiar te pot plati ca sa le cinti clientilor.
  • Infiintarea unei scoli artistice, case de discuri, edituri, etc.
  • Furnizarea de servicii artistice asociate altor arte. De exemplu, pictorul poate deveni scenograf, arhitectul poate oferi consultanta caselor de film, fotograful poate prelua comenzi de la Designeri, etc.
  • Participarea la actiuni caritabile este o buna modalitate de promovare, care iti satisface si nevoile spirituale;
  • Nu uita, scopul tau este arta, nu comertul. De indata ce ai cit de cit un venit constant, angajeaza un impresar/manager/webmaster sau o editura, dupa caz, care sa se ocupe de stabilirea preturilor, promovare, portofoliu, inchiriere de spatii si contracte. Ai rabdare si nu-i concedia daca nu obtin rezultate in prima saptamina, dar concediaza-i de indata ce au fost necinstiti in orice fel.

Daca totusi nu merge:

  • extinde-ti piata de desfacere in afara tarii;
  • reorienteaza-te spre critica de arta, daca ai o oferta avantajoasa;
  • asociaza-te cu Artizani, Mestesugari sau Designeri, care vor incorpora in alte medii creatiile tale; inchiriaza drepturile tale de autor unor intreprinderi industriale, in acelasi scop;
  • digitalizeaza-ti creatiile si distribuie-le sub licenta pentru uz personal, sau comercial;
  • in ultima instanta, angajeaza-te intr-o intreprindere artistica din domeniul tau, care are deja succes.

Arta este o stare, nu o meserie. Orice solutie de compromis ai alege ca sursa de venituri, nu abandona. Poti practica arta in continuare. Mai devreme sau mai tirziu va fi apreciata la adevarata ei valoare – sau vei ajunge la adevarata ta valoare.

Anunțuri

Un comentariu

Opinii? Comentarii? Aici le puteti exprima liber:

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s