Salata de surimi cu orez – dezlegare la peste – reteta rapida

Argument

Postul Craciunului, desi lung, este un post usor, avind dezlegare la peste in toate zilele de sarbatoare, plus simbetele si duminicile. Daca de obicei prefera carnea de vita, pui, sau porc, mai satioase, acum romanii se simt cumva obligati sa manince produse piscicole, chiar daca nu tin post. Si aceasta e mai bine decit nimic, cel putin zilele de sarbatoare nu se uita. 😉

Pe linga clasicul crap prajit, cu mujdei de usturoi si mamaliga, haideti sa incercam o alta reteta, cu iz mai exotic: salata de surimi cu orez. E o reteta rapida, in sensul ca nu avem de stat in bucatarie decit 25-30 de minute. Timpul de asteptare e mai mare, pina se raceste orezul, dar nici o mincare nu o mincam pe loc, o lasam citeva ore, sa se imbine gusturile ingredientelor, nu-i asa?

Surimi („crab fals”) este un preparat care imita gustul carnii de crab, de regula  in forma de rulouri – o forma atit de tipic japoneza. Surimi din comert necesita o discutie suplimentara.

Veti gasi, probabil, destule articole care condamna batoanele de surimi din supermarket. Ele nu sint din crab, ci din carne de peste, fiarta si framintata cu supa de crab concentrata si diverse adaosuri, pentru a putea fi modelata in forma de foi si rulata. Acum, sa fim seriosi, sa incriminezi specia de peste, continutul in zahar, curcuma (un colorant natural, care de multe ori e inlocuit in reteta de banala boia de ardei), amidon de porumb si carragaenan (nu caragenan, cum scriu unii), un extract gelatinos din alge, este exagerat. Toate sint naturale si nu au efecte negative asupra sanatatii, in masura in care mincam portii normale. Pentru cei care maninca cit Gargantua, orice inghititura, din orice aliment, poate fi cea din urma, asa ca unii decid ca nu le mai pasa – dar asta e o alta discutie. Cit despre sare, depinde de noi ce facem cu ea – in reteta noastra, avem doua surse de sare: maslinele si surimi, iar mararul accentueaza gustul sarat. Insa evitind sa mai adaugam sare in orez si mincind fara piine (orezul si cartofii nu trebuie niciodata consumati alaturi de piine), compensam in ce priveste doza admisa.

Ingredientele cele mai periculoase din surimi sint, pina la urma, soia – daca aveti alergie la soia sau alte alergii la alimente – si monoglutamatul de sodiu, care functioneaza ca un drog in urma folosirii regulate. Deci, daca ati fost dependenti de glutamat, sau sinteti inca si doriti sa va dezintoxicati, nu preparati aceasta reteta. Asa cum nu ar trebui sa preparati nici una din retetele care va imbie cu Vegeta, Deli-kat, punga magica si altele asemenea si nici sa mincati supe la plic, instant sau nu, conserve de orice fel, etc. De departe, batoanele de surimi, pe care nu le avem pe masa in fiecare zi, sint cele mai inofensive.

Pe de alta parte, ar trebui sa fim atenti cind cumparam un alt ingredient al salatei. Maslinele sint ridicate in slavi peste tot, de aceea nu mai avem suspiciuni. Ei bine, singurele masline sanatoase sint maslinele murate,  adica sarate si uleioase, cu sau fara umpluturi si condimente. Maslinele desarate, ca si maslinele in pungi vidate, si maslinele americane „black-ripe” (cele mai periculoase) sint procesate suplimentar, iar lipsa conservantului, adica a sarii, precum si lipsa uleiului, le transforma rapid in putregai. Chiar daca tineti o dieta hiposodica, celulele dumneavoastra tot au nevoie de sare ca sa functioneze corect. Deci ocazional, ca sa nu va privati de o sursa foarte buna de mangan, care protejeaza articulatiile, puteti adauga fara frica 2-3 masline in mincare, renuntind la acea masa la piinea din comert.

Atentie! Reteta de fata trebuie consumata cu moderatie de catre hipertensivi si este complet interzisa in timpul unui tratament cu medicamente antireumatice si antiinflamatoare nesteroidiene!

Apropo de dieta fara sare, niciodata sa nu mincati complet nesarat mai mult de doua saptamini. Secretul sanatatii sta in moderatie, nu in lipsa completa a sarii.

Reteta

Intr-o craticioara incingem 2 linguri de ulei de masline. 2 pahare de orez cu bob lung se aleg si se spala in mai multe ape, pina ce apa ramine limpede. Se scurg bine si se calesc un pic in uleiul incins, amestecind continuu, apoi adaugam treptat, amestecind in continuare, 7 pahare de apa si un praf de sare grunjoasa (cit luam intre degete). Amestecam pina ce apa da in clocot, apoi acoperim si lasam la foc potrivit 15-20 de minute. Verificam periodic sa nu se lipeasca pe fund, putem sa punem si o tabla sub cratita pentru siguranta. Cind bobul este fiert complet, insa nu inflorit (isi pastreaza forma, iar daca il strivim intre degete se turteste tot, fara sa ramina un miez tare), tragem cratita de pe foc  si o acoperim cu prosoape. Va ramine acoperita pina se raceste complet. Orezul va absorbi apa si se va umfla.

Intre timp, pregatim cealalta jumatate a salatei.

Se desfac din folie batoanele dintr-un pachet de surimi congelat si se lasa sa stea deoparte. 2 cepe rosii mari se curata, se spala si se taie rondele subtiri, sau jumatati de rondele, cum va e mai usor. Se curata de simburi 10-15 masline kalamata mai moi, care se desfac mai usor felii. Se toaca 2 legaturi de marar verde si se stoarce zeama de la o jumatate de lamiie mare sau o lamiie mica. Acum batoanele de surimi deja s-au decongelat suficient si pot fi taiate rondele. Totul se amesteca intr-un bol, si se stropeste cu ulei de masline dupa gust.

Cind orezul s-a racit, in boluri individuale se pune orez fiert, se adauga salata de surimi deasupra, in proportia dorita, se amesteca (sau nu) si se serveste.

Pofta buna!

Varianta: in loc de orez cu bob lung, folositi 4 plicuri de orez prefiert, pe care il fierbeti in apa cu putina sare, in plic, conform indicatiilor de pe ambalaj, apoi il scoateti din plic si il rasturnati intr-un castron ca sa se raceasca. Se reduce timpul de asteptare, dar nu va avea acelasi gust.

Atentie! Cititi eticheta inainte de a cumpara surimi in post, unele varietati contin albus de ou!

Anunțuri

Opinii? Comentarii? Aici le puteti exprima liber:

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s