Intre Creatie si Big Bang I – putina teorie

Motto:Dar nici ei, la rindul lor, nu sint de iertat, caci, daca au fost in stare de o cunoastere atit de mare incit sa poata intelege realitatea supusa timpului si spatiului, pe Stapinul acestora cum de nu L-au aflat mai degraba?” (Cartea intelepciunii lui Solomon, 13:8-9)

Crescuta fiind in anii socialismului, cind televiziunea era administrata in doze mici, am urmarit cu sufletul la gura serialul documentar Calatorie in Univers (Cosmos: A Personal Voyage) al lui Carl Sagan. Si cum in acea perioada nu reuseam sa hotarasc daca in topul preferintelor sta fizica, sau arheologia, mai avind eu pe mina si citind fara discernamint si Atlasul Zoologic, unde se insiruiau tot felul de fosile minunat desenate, mi-a fost foarte usor sa ma las fascinata de descrierea Marelui Zgomot (Big Bang) si de vestitul sau calendar cosmic1

Cosmic_Calendar

 

Copil fiind deci si crescuta cu nasul in carti, asimilam cu aviditate si inocenta informatia stiintifica. Aveam convingerea ca stiinta are rolul de a cunoaste si modela lumea in care traim, ca prezinta cu onestitate bazele teoretice si experimentale care au dus la formularea legilor si teoriilor stiintifice, iar continua evolutie a aplicatiilor practice este destinata „mai binelui”. Mintea mea nu vedea in stiinta o arma cu doua taisuri, pe care omul o poate folosi in ambele sensuri, pentru ca inca nu intelegeam bine ce inseamna liberul arbitru – pentru a exista alegere, trebuie intotdeauna sa existe optiuni.

Ei bine, cu aceasta minte nepervertita am avut curiozitatea  sa citesc Biblia, in mijlocul anilor in care a fi ortodox era un secret ascuns de fiecare, dar stiut de toata lumea. Mi-a picat in mina un exemplar neoprotestant, parca il vad si acum, avea coperti verzi, de plastic si foita subtire precum cea de ceapa. Avea si trimeteri, pe care nu le-am inteles, pentru ca erau total gresit amplasate si duceau spre versete care doar in mintea editorilor aveau legatura unele cu altele, asa ca le-am ignorat complet.

Dupa primele rinduri din Geneza, deja Big Bang imi suna in cap precum un clopot. Similitudinea imi era evidenta pina si mie, un copil de clasa a VIII-a! Sau poate, imi era evidenta mie, tocmai pentru ca eram un copil? De ce nu este ea acceptata si perceputa astfel nici de Biserica, nici de Stiinta?2 Presupun ca in timp mintea umana dezvolta prejudecati peste care nu mai poate trece – sub presiunea constringerilor exercitate de: societate, locul de munca, doctrina religioasa prost explicata sau prost inteleasa, mindria omului de stiinta, sau predicarea ateismului, ca parte a doctrinei materialist-dialectice, de catre PCR.3

Pentru a ne putea continua demersul, trebuie deci sa clarificam mai intii doua aspecte:

  1. Care este raportul dintre ortodoxie si stiinta?
  2. Ce este teoria Big Bang-ului?

Crezul de la Niceea, pe care il marturisim ca ortodocsi, incepe asa: „Cred intru Unul Dumnezeu, Tatal Atottiitorul, Facatorul cerului si al pamantului, vazutelor tuturor si nevazutelor„. Cosmologia defineste universul cosmologic drept „un domeniu de manifestare a materiei in spatiu si timp, sinonim cu realitatea fizica” 4 – „vazutele”, deci.

A studia Universul prin mijloacele stiintei inseamna deci a cerceta lucrarea Tatalui. Precum si Cartea intelepciunii lui Solomon ne spune, in capitolul 13, versetele 6-9, aceasta cercetare si intelegere a realitatii spatiului si timpului ar trebui sa ne aduca mai aproape de cunoasterea lui Dumnezeu, prin cunoasterea creatiei Sale. Stiinta, ca suma a cunostintelor noastre despre Univers, contine o particica din Adevar, pe care ni s-a permis s-o aflam (sau am fost in stare sa o aflam), valabila pentru un moment dat in timp si spatiu – deoarece nimic nu garanteaza ca acest Adevar este static sau ca, dimpotriva, evolueaza o data cu persoana lui Dumnezeu.

Totodata, intrucit Biblia este inregistrarea Adevarului, intr-o forma accesibila omului, prin Cuvint, inseamna ca putem gasi in Biblie si adevarul stiintific, nu neaparat in aceeasi formulare. Ca sa folosesc un exemplu la indemina tuturor, Biblia ar fi ca o Constitutie, din care toate legile si teoriile stiintifice deriva si ofera o descriere mai detaliata si specializata, asa cum din Constitutie deriva Legile organice.

Rezulta ca un crestin ortodox, care are incredere absoluta in Cuvintul Domnului, pe care il gaseste in Biblie, trebuie sa poata regasi si teoriile stiintifice in acest Cuvint. Iata o modalitate interesanta nu doar de a pune de acord una cu alta, dar si de validare a unei teorii la moment dat: stiinta, ca derivat uman, este cea care trebuie sa descrie cu acuratete aspectele  de care se ocupa ale Adevarului  si nu invers. Intre stiinta si ortodoxie nu exista conflict, desi exista un conflict evident intre falsa stiinta – afirmatii nefondate pe experiment si observatie, nedocumentate si nereproductibile experimental – si Biblie. Ori majoritatea demersurilor Occidentului au fost opuse  – s-a luat stiinta ca referential si s-a incercat, prin comparatie, sa se valideze Biblia. De aici deviatii importante, deoarece stiinta, fiind prin natura ei umana, nu poate cuprinde 100% Adevarul, care este divin. Ortodoxia, ca si religiile „primitive”, preocupindu-se mai mult de suflet, a fost ferita de aceasta dilema pina la intruziunea globalizarii.

Big Bang este o teorie cosmologica. Asadar, inainte de a intra in amanunte, trebuie sa definim „teorie” si „cosmologie”.

„Cosmologia are ca obiect de studiu Universul in totalitate si evolutia sa in timp. Rezultatele sale se concretizeaza in modele si scenarii cosmologice.

Cosmologia actuala are la baza, din punct de vedere teoretic, teoria relativitatii generalizate si teoriile de unificare a interactiunilor fizice, din punct de vedere observational […] deplasarea spre rosu si fondul cosmic de 3K, iar din punct de vedere experimental, rezultatele tot mai spectaculoase din fizica energiilor inalte” (op. cit., v. nota 4) Acceleratoarele de particule, telescoapele si radiotelescoapele, micro si macro Universul.

„TEORÍE s. f. 1. ansamblu de ipoteze, legi si concepte organizate intr-un sistem logic care descriu si explica un domeniu al realitații obiective sau al constiintei sociale” (Marele dictionar de neologisme, 2000) „2. Ansamblu sistematic de idei, de ipoteze, de legi si concepte care descriu si explică fapte sau evenimente privind anumite domenii sau categorii de fenomene. ” (DEX 1998)

Teoria Big Bang-ului este deci un ansamblu in evolutie. Unele aspecte ale sale au fost formulate inainte de existenta unor dovezi experimentale si s-au confirmat (ex: descoperirea bosonului lui Higgs) sau au fost infirmate ulterior, ducind la modificarea in consecinta a modelului cosmogonic derivat. Ea „descrie” (nu „este”) ceva existent (Universul) si extrapoleaza, in baza datelor observationale si experimentale, pentru a merge in trecutul Universului cit mai mult posibil. Ca orice teorie, isi propune cunoasterea obiectiva, nu demonstrarea unei prezumtii. De aceea, creatia Universului, ca prezumtie care ar trebui demonstrata sau infirmata, nu face obiectul acestei teorii, insa, daca observatia, coroborata cu experimentul si cu dezvoltarea aparatului matematic, fizico-chimic, etc. ce sintetizeaza aceste rezultate, poate sa ne duca pina la descrierea acestei creatii, o va face.

Aceasta teorie formuleaza un scenariu cosmologic, adica incearca sa povesteasca modul in care Universul s-a modificat in timp, pornind de la situatia prezenta observabila (modelul cosmologic) si extrapolind spre trecut, iar pe masura ce merge inapoi in timp, trebuie sa rezolve provocarile pe care le intimpina. O data rezolvate aceste provocari, trebuie sa fie testata si in sens invers, adica dinspre trecut spre prezent si viitor, pentru a vedea daca baza teoretica poate conduce la realitatea observabila. De aceea, modificarile majore suferite in ultimii ani de scenariul cosmologic inflationist, dezvoltat in baza ideii Big Bang-ului, se aplica in special asupra momentelor de inceput ale acestui scenariu.

Ideea de „explozie” initiala, urmata de o disipare a materiei in spatiu, a fost reformulata ca „expansiune” a Universului si deci a spatiului insusi, iar „sfera de foc” originala imaginata de Lemaitre a fost inlocuita cu ipoteza mult mai transcendenta a unei „singularitati” intiale, asupra careia insa nu mai pot fi formulate ipoteze, ea nefiind accesibila observational sau experimental si deci neputind fi cunoscuta prin mijloacele stiintei. Cosmologia se retrage astfel oficial din cursa, lasind religiei rolul de a descrie momentul Creatiei.

Big Bang nu este singura incercare de a construi un scenariu cosmologic, insa in acest moment este cea care a obtinut cele mai multe confirmari observationale si experimentale si a putut fi modificata cu cel mai mare succes ori de cite ori noile descoperiri experimentale au impus-o. Foarte multe teorii au fost complet abandonate pe parcurs, tocmai datorita neconcordantei intre ecuatiile propuse si realitatea observabila. Din acest motiv ne intilmin atit de des cu Big Bang si nu pentru ca ansamblul sau ar fi acceptat ca definitiv.

Desi complexitatea teoriei nu incape in spatiul unui articol, s-a incercat sintetizarea ei intr-o imagine, pe care am reprodus-o la inceputul articolului, cu mentiunea ca este atit de raspindita pe internet incit nu-i cunosc sursa originala, dar pot sa va ofer sursa de unde am gasit-o in aceasta varianta foarte mare si clara:  http://liberalbias.com/ (2014).

Se poate observa ca imaginea contine referiri la materia neagra si energia neagra, constructii imaginare bazate pe observatii asupra interactiunii gravitationale. Acesta este un subiect controversat, pe de o parte studii experimentale asupra materiei negre continua inca, incercind sa masoare indirect ceva nevazut, pe de alta parte noile calcule ale constantei cosmologice ameninta existenta energiei negre5.

Iar in final, pentru ca Google n-a vrut sa-mi dea rezultate informative, relevante si nepartinitoare in limba romana, va ofer link-ul unui articol in engleza, cu mentiunea necesara ca s-ar putea ca unele aspecte teoretice sa fi evoluat de la data ultimei actualizari a acestuia:

Strickland, Jonathan. „How the Big Bang Theory Works” 18 June 2008. HowStuffWorks.com.

 Continuarea intr-un articol viitor...


  1.  „Cosmic Calendar” by Efbrazil. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cosmic_Calendar.png#/media/File:Cosmic_Calendar.png 
  2. Daca Biserica Ortodoxa pastreaza o tacere oarecum justificabila asupra acestor teorii, nevrind sa amestece mintuirea sufletelor cu studiul materiei si, in consecinta, nu emite nici un fel de opinie oficiala asupra subiectului, desi acesta ii preocupa pe mirenii ortodocsi, Papa Francisc a gasit de cuviinta sa faca urmatoarele afirmatii, peste care am dat din intimplare, rasfoind internetul si carora li s-a dat multa atentie, fara a fi insa analizate altfel decit superficial. „Cind citim despre creationism in Geneza, riscam sa ne imaginam ca Dumnezeu este un magician cu o bagheta magica, cu care poate face orice. Dar nu este asa. El a creat oamenii si i-a lasat sa evolueze conform legilor interne pe care le-a dat fiecaruia, pentru ca acestia sa atinga implinirea. Big Bang-ul, despre care azi credem ca este originea lumii, nu contrazice interventia divinului creator ci, mai degraba, o cere. Evolutia naturii nu este in contradictie cu notiunea de creatie, pentru ca evolutia presupune crearea unor fiinte care evolueaza” Deci Papa spune mai intii ca Dumnezeu nu este atotputernic, apoi ca El nu a mai intervenit in evolutia omului dupa creatie, eliminind astfel din start  potopul, neamul ales si chiar pe Mesia. Apoi spune „credem” (adicatelea catolicii, in numele carora vorbeste, in calitatea sa de sef al lor)  in Big Bang, facind astfel din stiinta o religie si apoi ca ei, catolicii, cred (sau trebuie sa creada, acum, ca Papa le-o impune: daca doresc sa ramina catolici, sint obligati sa creada ca acest individ este infailibil si deci sa creada in ce spune el) ca Big Bang-ul este (nici macar „descrie”, nici mai mult nici mai putin decit „este”) originea lumii ceea ce il elimina pe Dumnezeu din creatie – o manipulare grosolana, avind in vedere ca teoria Big Bang-ului nu se ocupa de originea lumii si nu face afirmatii cu privire la aceasta, asa cum vom vedea in continuarea articolului prezent. Apoi spune ca evolutia naturii nu este in contradictie cu notiunea de creatie, insa pune aceasta creatie la modul impersonal (spre deosebire de exprimarea folosita cind se refera la crearea omului), contrazicind deci ideea fundamentala a crestinismului, aceea de Dumnezeu personal. Ba chiar, avind in vedere cronologia, in conditiile prezentei exprimari („cere” „interventia divinului creator”, adica Dumnezeu este urmarea Big Bang-ului si nu invers), ar reiesi ca Dumnezeu insusi a fost creat, undeva intre creatia naturii si cea a omului. O noua manipulare grosolana, deoarece teoria evolutionista si Big Bang-ul trateaza aspecte diferite ale lumii materiale, iar ultimele directii de cercetare si dovezi arheologice si experimentale arata ca rolul catastrofelor in evolutie este unul major – si nu, evolutionismul nu mai sustine ca Homo sapiens se trage din maimuta si nici macar din alte tipuri de oameni. Cu alte cuvinte, aceasta unica luare de pozitie oficiala a Papei asupra subiectului ii scoate pe catolici din rindurile crestinilor si ii alatura budistilor, care cred intr-un om autointitulat iluminat, adica atoatestiutor si infailibil (Buddha=Papa) insa nu si intr-o divinitate sau macar in ideea de divinitate. Cindva s-a vehiculat ideea ca Papa Francisc vrea sa-i asimileze pe budisti – sa fie acesta oare primul pas in respectiva directie? Daca e asa, atunci e un pas gresit, pentru ca, in loc sa-i asimileze, el este cel care s-a lasat asimilat. Lore, Borg-ul si vulnerabilitatile sale imi apar in fata ochilor. :D 
  3. Caci oare ce este ateismul decit cautarea de catre om a unui obiect al credintei? Daca un crestin crede cu tarie ca Dumnezeu a ordonat lumea in asa fel incit soarele va rasari, aducind ziua de miine, si ateul crede ca aceasta zi de miine va veni. Ateul crede, ca si crestinul, ca un mar cazut dintr-un copac va cadea pe pamint, datorita Legii gravitatiei, crede deci in aceasta Lege, dar nu-si pune intrebarea cum a inceput aceasta Lege sa lucreze in lume si de ce este ea o lege, adica nu da gres niciodata (in conditiile si referentialul pentru care a fost formulata)? El crede in stiinta, care in ultima instanta, este intelepciune, si cauta Adevarul, considerind ca omul poate sa-l gaseasca in el insusi. Crestinul crede tot asa, ca gaseste Adevarul in sine, dar vede si cauza acestui fapt – pentru ca Dumnezeu, care este in posesia Adevarului, ii insufla aceasta cunoastere. Ateul il cauta pe Dumnezeu, insa deocamdata se inchina la creatiile Lui, dincolo de care nu poate vedea. „Totusi, acestia nu pot fi invinuiti prea mult; si poate ca ei se ratacesc tocmai cautindu-L pe Dumnezeu si voind sa-L gaseasca. Indeletnicindu-se cu lucrarile Lui, ei le cerceteaza cu sirg si dau crezare vazului, caci frumoase sint cele vazute” (Intelepciunea lui Solomon, 13:6-7
  4. Prof. Dr. Adrian Patrut – De la normal la paranormal, ed. a II-a revazuta, Ed. Dacia, Cluj-Napoca 1993. Nu va lasati inselati de numele cartii, deoarece ea contine un serios aparat stiintific introductiv, precum si teorii originale, care cauta sa explice  fenomenele „de granita” cu ajutorul stiintelor exacte. Pentru a evita plimbarea prin diverse manuale si site-uri mai mult – sau mai putin – informative, voi mai folosi unele definitii generale din aceasta carte, inca valabile, pe care, daca doriti, le puteti verifica incrucisat cu alte publicatii stiintifice. 
  5. Mai multe despre materia neagra si energia neagra: http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_matter ; http://www.spacetelescope.org/news/heic1506/ ; http://www.space.com/19282-einstein-cosmological-constant-dark-energy.html 
Anunțuri

Un comentariu

Opinii? Comentarii? Aici le puteti exprima liber:

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s