Postul I – practica ortodoxa

Si cind postiti, nu fiti ca fatarnicii tristi; ca isi smolesc fetele lor, ca sa se arate oamenilor, postindu-se; Amin zic voua, ca isi iau plata lor. Iar tu postindu-te, unge-ti capul tau si fata ta o spala. Ca sa nu te arati oamenilor ca postesti, ci Tatalui tau celui ce este intru ascuns; si Tatal tau cel ce vede intru ascuns, va rasplati tie la aratare. (Matei 6:16)

Desi de la Sf. Ioan Gura de Aur s-a vorbit necontenit despre subiect, el inca este nelamurit in mintea crestinului de astazi. Unii tin postul doar miercurea si vinerea, altii doar posturile mari, altii doar Saptamina Mare.  Regulile unor minastiri statornicesc post si lunea, in altele calugarii nu se ating de carne niciodata. Unele secte refuza orice aliment de origine animala, altele renunta doar la carne, altele nu tin post deloc.

Iata ce gasim in Pidalion:

CANON 51
Daca vreun Episcop, sau Presbiter, sau Diacon, sau oricare din catalogul cel Ieraticesc, de nunta, si de carnuri, si de vin, nu pentru nevointa ci pentru uriciune s-ar departa, uitind, ca sunt bune foarte, si ca barbat si femeie a facut Dumnezeu pe om, ci hulind ar cleveti pe faptura, ori indrepteaza‐se, ori cateriseasca‐se, si de la Biserica leapada‐se, asisderea si mireanul. [Aposto:50; Sobor 6: 13; Ang: 14; Gan: 1, 9, 14, 21; Vasilie: 86]

Pe scurt, canonul nu creeaza o restrictie, ci o desfiinteaza. Cei care isi creeaza singuri restrictii inexistente si insista in ele se autoexclud din biserica.1 Sint deci situatiile descrise mai sus alegeri individuale, sint ele folosirea liberului arbitru al fiecarui crestin, care hotaraste pentru sine daca doreste, sau nu, sa tina post, fiind asemenea judecat individual la Judecata de Apoi? Nu. Sint reguli colective, impuse fie de minastirea in cauza, sub pretextul nevointei, ca sa eludeze canonul 512, sau impuse de comunitatea sectara, sub diverse pretexte, dintre care cel mai des intilnit este cel al grijii pentru sanatatea comunitatii – ca si cum Dumnezeu insusi ne-ar fi dat sa mincam ceva rau. Aceste excese provin din eludarea cu  buna-stiinta a capitolelor din Biblie care nu le convin,  sau din mindrie. Tot astfel, franciscanii care umblau imbracati in pinza de sac si se autoflagelau in public, erau un fel de exhibitionisti, incalcind pe fata versetul Matei 6:16.

Iisus insusi a dat exemplu, practicind ce-a predicat – a plecat singur, in pustie, ca sa posteasca.

Tot pentru a permite libera alegere, dar si intarirea in credinta, cresterea puterii prin exercitiu, posturile de peste an cunosc grade diferite de dificultate, dupa cum omul care isi cunoaste limitele doreste sa le depaseasca: ajunare, postul negru, doar cu piine si apa, apoi postul complet, cu eliminarea uleiului si vinului, si postul usor, in care se elimina din alimentatie doar produsele de origine animala. Sf. Ioan Gura de Aur insusi, a predicat eliminarea betiei si ciolhanurilor in post, dar nu explicit eliminarea completa a vinului, singele Domnului, iar regula bisericeasca actuala dezleaga la vin in toate zilele de sarbatoare.

Iata doar citeva confuzii si neclaritati curente despre post:

  • Este postul obligatoriu? Nu! Nu tinem post fortat, ci pentru ca hotarim in sinea noastra sa tinem. (Marcu 2:18-20)
  • Este corecta interpretarea postului ca infrinare? Nu! Se spune adesea ca e mai bine sa maninci in post ceva de care iti este pofta, decit sa te abtii. Daca am hotarit cu adevarat sa tinem post, alimentele de dulce nici macar nu ne vor mai face cu ochiul, pentru ca Dumnezeu este cel care ne hraneste. Daca ne e pofta de ceva, inseamna ca ne simtim obligati sa mincam de post, impotriva vointei noastre.  Una este slabiciunea de o clipa, alta este fatarnicia. Tot bunicii ne invata ca dupa o astfel de cadere, ne putem ridica rugindu-ne pentru iertare si revenind la post.
  • Daca devin vegetarian sau vegan, inseamna ca tin post? Nu.  Curentele vegane si vegetariene folosesc argumente mai mult sau mai putin medicale,  sau „umanitare” pentru abtinerea de la consumul alimentelor de natura animala, in timp ce postul este un act profund religios. Vegetarieni devenim alegind felul in care ne hranim trupul, crestini devenim prin credinta, alegind felul in care ne hranim sufletul.
  • „In post nu trebuie sa ne abtinem doar de la mincare si pacat, ci si de la orice tip de relatii sexuale.” Fals. Aceasta este o afirmatie fara argumente biblice, la care s-a ajuns prin extrapolarea „nepatimirii” asupra oricaror dorinte trupesti. „Nepatimirea” insasi este din ce in ce mai gresit inteleasa, fiind impinsa spre idealul budist de a elimina orice simtire umana, fie ea senzoriala sau sentimentala, pentru a-ti goli complet mintea in scopul obtinerii iluminarii. Ori crestinul este indemnat ca dimpotriva, sa simta cit mai mult – sa iubesti absolut inseamna sa fii crestin desavirsit. Taina casatoriei face sotul si sotia sa devina unul, prin dragoste si cu interventia lui Dumnezeu – iar dragostea dintre suflete se manifesta in plan trupesc prin relatii sexuale. „Ce a impreunat Dumnezeu, omul sa nu desparta” (Matei 19:6, 1Cor 7:10) Intrucit nu interzicem dragostea in post, ba dimpotriva, o incurajam, nici relatiile fizice intre soti nu pot fi considerate o incalcare a postului.

  1. Canonul urmeaza pas-cu pas versetele Matei 18:15-17 „Si de-ti va gresi tie fratele tau, mergi si-l mustra pre dinsul intre tine, si intre el singur. Deci de te va asculta, ai dobindit pre fratele tau. Iar de nu te va asculta, mai ia impreună cu tine inca pre unul, sau doi, ca prin gura a doua sau a trei marturii sa stea tot graiul.
     Iar de nu-i va asculta pre ei, spune-l soborului, si de nu va asculta nici de sobor, sa-ti fie tie ca un pagin si vames.” Cu urmarea ca exclusul din Biserica poate fi oricind vindecat sufleteste si primit inapoi, asa cum si paginii si vamesii fura crestinati rind pe rind – atit de mare este milostenia Dumnezeiasca. 
  2. Se creeaza astfel grupuri mari de postitori declarati, fapt contrar invataturii din Matei 6:16. A nu se confunda cu situatiile exemplare din Pateric, unde fiecare calugar in chilia sa isi stabilea o regula de postire proprie, pe care nu o impunea nici macar propriului ucenic. 
Anunțuri

2 comentarii

Opinii? Comentarii? Aici le puteti exprima liber:

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s