Mincare de cartofi de post, sau cum sa gatim fara cintar

Argument

Gatitul fara cintar este cel mai sanatos, pentru ca ne scapa de grija masurii si a numaratului portiilor si face loc improvizatiei. Portia de amuzament asociata reinventarii retetei va incarca masa de prinz cu energie pozitiva.  Desi pare cea mai simpla, mincarea de cartofi are citeva secrete pentru reusita, iar multe carti de bucate o trateaza superficial. Cartoful si ardeiul, plante solare, aduc impreuna atit o mare cantitate de proteine(baza musculaturii) si glucide complexe(energie eliberata in timp), cit si vitaminele atit de necesare pe timp de iarna.  Morcovii sint responsabili de gustul dulce si culoare, precum si de indispensabila vitamina A, iar sucul de rosii corect preparat contine licopen (pro-vitamina A) si vitamina C. Daca mai adaugati si o garnitura de muraturi in saramura, refaceti si microflora intestinala, care va ajuta sa luptati cu infectiile. O mincare perfecta pentru anotimpul rece.

Ingrediente si preparare

Curatati si tocati marunt ceapa, atit cit sa acopere fundul cratiei pe care urmeaza sa o folositi la gatit cu un strat cam de 1-2 degete. Daca e prima data cind incercati, puneti ceapa tocata intr-un bol si turnati in cratita cit este necesar. Ceapa ofera dulceata mincarii, nu fiti zgirciti cu ea. Nu pastrati resturile de ceapa tocata, ele devin toxice in aer.

Citiva morcovi subtiri se taie rondele si se adauga la ceapa. Cantitatea de morcovi nu trebuie sub nici o forma sa o depaseasca pe cea de ceapa. Comparati cantitatile, folosind boluri diferite pentru fiecare leguna. Morcovii sint optionali in reteta. Un ardei gras, sau kapia, se taie cubulete.

Se pune ulei de floarea soarelui cit sa acopere bine fundul cratitei si se incinge un pic, apoi se rastoarna inauntru bolurile cu ceapa, morcovi si ardei si se calesc, pe foc mijlociu, amestecind continuu, pina se ingalbenesc bine si ceapa devine sticloasa. Apoi se adauga apa cit sa fluidizeze amestecul, se acopera cratita si se inabusa, amestecind regulat si adaugind treptat cite putina apa. Cind legumele capata consistenta unui sos, se pot adauga cartofii.

Intre timp se curata cartofi rosii si se taie cubulete. Se adauga in cratita de indata ce sosul de ceapa s-a format, impreuna cu sare grunjoasa dupa gust (cartoful absoarbe multa sare, dar o lingura de lemn rasa la o cratita de 7 litri ar trebui sa fie suficienta). Adaugati apa, suficienta cit sa fiarba – putin sub nivelul cartofilor, pentru a se lega bine mincarea. Pina ce va acomodati cu potrivirea cantitatilor, puteti adauga cartofii in transe, pe masura ce ii taiati, pina ce cratita este aproape plina, amestecind ca sa nu se lipeasca.  Lasati sa fiarba in continuare la foc mijlociu. Daca scade prea mult la fiert, mai adaugati cite putina apa.

In cca 20 minute, la foc mijlociu, cu oala descoperita, cartofii ar trebui sa fie fierti. Cunoasteti ca sint gata daca, la amestecarea cu lingura de lemn, colturile incep sa se rotunjeasca si sosul se ingroasa ca si cum ati fi adaugat faina (sa nu cumva sa puneti faina, stricati mincarea!) iar furculita ii sfarima cind patrunde in ei. Nu uitati sa amestecati periodic!

E momentul sa puneti condimentele si sucul de rosii. Condimente: piper macinat, cimbru macinat (se macina perfect intr-o risnita electrica pentru condimente) sau chiar ramurele uscate, busuioc maruntit. Puneti treptat, cite putin din fiecare, mirosind aburul mincarii, in asa fel incit nici una din arome sa nu devina dominanta.  Sucul de rosii trebuie sa fie suficient incit sa inroseasca totul, tineti cont ca se acentueaza culoarea la fiert. Gustati, pentru a obtine o mincare un pic acrisoara. Indiciu: o cana mare de suc de rosii la o oala de 7 litri ajunge, daca sucul e gros, facut in casa.  Mai gustati o data de sare. Tineti cont ca muraturile de casa sint sarate si ele.

Continuati fierberea, acoperind oala, pina ce se formeaza sosul – sucul de rosii va deveni intunecat si va scoate stelute de ulei la suprafata.

Serviti fierbinte, cu muraturi. Gustul cel mai bun il va avea in strachina de lut.

Atentie! Cartofii prea fierti se vor transforma in piure cind amestecati in mincare, cei nefierti vor produce dureri de burtica. Folositi doar lingura de lemn, care nu ii sfarima si nu oxideaza.

Fiti creativi!

Daca veti incerca variante diferite – cu/fara morcov, cu/fara ardei, marar in loc de condimentele din reteta – veti obtine de fiecare data o mincare noua, plictiseala este exclusa.

In locul ardeiului gras proaspat, puteti adauga la final pasta de ardei cit sa coloreze bine mincarea, sau ardei gata tocat si oparit, congelat, spre finalul fierberii.

Vara, cartofii noi, busuiocul si cimbrul verde vor oferi un gust racoritor.

Aceasta este o mincare de baza, in care se pot adauga:  de post – mazare boabe (se pune la fiert cu minim 10 minute inaintea cartofilor), soia cuburi – fiarta inainte si putin prajita in ulei; de dulce – carnita prajita/fripta/fiarta. Daca reduceti cantitatea de apa la jumatate, puteti finaliza mincarea la cuptor, gratinind-o cu putin cascaval ras.

Pofta buna!

 

Anunțuri

Opinii? Comentarii? Aici le puteti exprima liber:

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s