Dialogurile Noului Testament – mai multe personae vorbind prin aceeasi gura

O problema majora intimpinata de crestinii care vin in contact cu marea masa a scrierilor religioase recente este eludarea persoanei Tatalui si reprezentarea Treimii aproape exclusiv prin Fiu. Cu cit ne indepartam mai mult de ortodoxie si patrundem in hatisul diverselor denominatii, cu atit vom auzi mai rar pomenite alte nume in afara lui Hristos. Nu ma refer aici la scrierile „de popularizare”, in care ni se face un rezumat partinitor si manipulant al textelor biblice, ci la scrierile avind caracter doctrinar si educativ.

Ori intre proorocii Vechiului Testament pe de o parte, Iisus, apostoli si evanghelisti pe de alta parte si intre acestia si sfintii ulteriori, exista o diferenta notabila din punct de vedere al dialogului, atit persoana care vorbeste prin gura personajului si cit si semnalarea acesteia in text fiind diferite.

In Vechiul Testament, proorocii vorbesc pentru Dumnezeu sub forma experientelor lor personale. Ei se intilnesc in repetate rinduri cu Dumnezeu, primesc de la Acesta misiuni, viziuni si mesaje, etc. Chiar daca vom identifica pe Dumnezeu insusi in multe din personaje, totusi, pentru usurinta intelegerii si forta mesajelor sale, acestea sint explicit diferentiate in text de povestea „avatarelor” divine. Omul nebotezat era nepregatit sa se contopeasca in Duh cu Dumnezeu.

Prin contrast, dialogurile si epistolele Noului Testament ridica o problema delicata atunci cind este vorba de a intelege care dintre persoanele divine vorbeste prin gura personajelor. Iisus Hristos, ca persoana duala, incarnare a Tatalui in Fiu, vorbeste in ambele calitati. A treia calitate a sa, de intrupare a Sfintului Duh, este oarecum subinteleasa, deoarece se manifesta prin actiuni mai mult decit prin cuvinte, dar o percepem in apelativul folosit de ucenici: „Invatatorule1. Mai greu de sesizat este insa ca, urmare a botezului, Dumnezeu ne vorbeste direct prin gura lui Iisus si a tuturor apostolilor. Indata ce taina botezului a inceput sa lucreze in lume, a separa persoanele divine devine practic imposibil.

Cind vorbeste Iisus Fiul? In rugaciunea de pe muntele Getsimani si pe cruce – singurele momente in care se adreseaza direct lui Dumnezeu, strigindu-l „Tata”. In rest, prin gura Fiului vorbeste in exclusivitate Tatal. Recunoastem acest lucru in formularile  la persoana a treia  despre sine, sub numele de „Fiul Omului”.  „si se spaimintau toti de invatatura lui, ca era invatindu-i pre ei, ca cela ce are putere, iar nu ca Carturarii.” (Marcu 1:22) 2 Nici macar in momentul ispitirii din pustie nu vorbeste Fiul (sau mai precis doar Fiul) (Matei 4:1-11) si chiar ni se spune acest lucru explicit in text: „Iarasi scris este: sa nu ispitesti pre Domnul Dumnezeul tau.3

La fel se intimpla in toate cartile Noului Testament, cu exceptia Apocalipsei, scrisa in spiritul Vechiului Testament – o incheiere a Scripturii care asigura simetria acesteia. 4 Apostolii, evanghelistii, prin gura tuturor vorbeste tot timpul Dumnezeu, prin gura tuturor se spune Adevarul, fara ca acest lucru sa mai fie notat in mod expres, deoarece a devenit de la sine inteles.

Iar cind va vor da pre voi, nu va grijiti, cum, sau ce veti grai; ca se va da voua intr-acel ceas ce veti grai. Ca nu voi sunteti cei ce graiti, ci Duhul Tatalui vostru care graeste in voi.
(Matei 10:19:20)

Iara ei iesind, au propovaduit pretutindeni, Domnul impreuna lucrind, si cuvintul adeverindu-l, prin semnele ce urmau. Amin.” (Marcu 16:20)

O data cu instalarea celei de-a doua Biserici, apare o fractura in scrierile religioase. Desi Dumnezeu continua sa vorbeasca prin gura sfintilor, acestia, coplesiti de un exces de smerenie si de multe ori de un exces de asceza, se refuza pe sine, nemaindraznind sa scrie in numele Domnului, ci doar „despre” El.

De aceea, in timp, esentialul s-a uitat:  Botezul aduce cu sine Sfintul Duh in fiecare dintre noi. 5 Dumnezeu ne vorbeste prin ceilalti si vorbeste celorlalti prin noi, in mod firesc. Sa aplecam, deci, urechea la vorbele sale!

 


  1. Sfintul Duh, Cuvintul, pogorind in trup, ii da acestuia darul vorbirii in toate limbile si se intrupeaza ca intelepciune – un atribut sine qua non al Invatatorului. Este evident, desi usor de trecut cu vederea, ca Iisus nu poate fi incarnarea doar a Fiului, o data ce Treimea, desi perceputa in plan uman ca personae distincte, este insusi Unul Dumnezeu. 
  2. acela care are putere – pronumele demonstrativ ni-l arata cu degetul, iar noi, cititorii stim deja cine este „acela”: singurul care are puterea adevarata este Dumnezeu, in timp ce puterea omeneasca stim de la Ecleziast ca este desertaciune. 
  3. Regasim in episodul ispitirii prezenta subinteleasa a Treimii: trupul Fiului devine vocea Tatalui, prin puterea Sfintului Duh. 
  4. O simetrie minunata: Geneza deschide Scriptura cu nasterea lumii asa cum o cunoastem, iar Apocalipsa o incheie cu sfirsitul lumii asa cum o cunoastem – care sfirsit devine un nou inceput, al Imparatiei Ceresti. Un infinit compus din infinituri finite in timp, care timp de fapt nu exista si este doar o conventie, ca si fiara rosie care exista fara a exista din Apocalipsa (Apoc 17:7-11)… Dumnezeu are un simt al umorului extrem de fin. 
  5. Doua pasaje relativ dificile si deci extrem de controversate capata astfel noi intelesuri. „Fericiti cei saraci cu duhul, ca a celora este Imparatia Cerurilor” (Matei 5, 3) si „Cela ce voieste sa vina dupa mine, sa se lepede de sine, si sa-si ia Crucea sa, si sa-mi urmeze mie. Ca cine va vrea sa-si mintuiască sufletul sau, pierde-l-va pre el. Iar cine-si va pierde sufletul sau pentru mine si pentru Evanghelie, acela il va mintui pre el.”  Sufletul personal, ego-ul individului, fiind abandonat voluntar (lepadarea de sine = saracia cu Duhul) lasa spatiu pentru umplerea noastra cu Sfintul Duh – „ca iata Imparatia lui Dumnezeu inlauntrul vostru este” (Luca 17:21).  Nu ne pierdem individualitatea ci ne lasam in mina lui Dumnezeu./ Va invit sa cititi si acest articol al domnului Boia, care ma completeaza in mod absolut senzational prin intimplatorul sau. 
Anunțuri

Un comentariu

Opinii? Comentarii? Aici le puteti exprima liber:

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s