A fi original si efectele globalizarii informatiei

Daca inspiratia artistica te siciie, dupa ce ai parcurs etapele de hobby si/sau invatare a diverselor tehnici prin care sa-ti transpui inspiratia in fapt, ai putea sa vrei sa-ti cistigi existenta din ea. De multe ori, ne oprim la nivel de hobby si foarte multe persoane traiesc un proces de invatare si perfectionare continuu, fara sa devina cu adevarat profesionisti. Aceasta deoarece pasul cel mai greu, prapastia dintre hobby si creatie, este trecerea de la reproducerea ideilor altora la punerea in fapt a unor idei originale.

Cochetind la rindul meu cu ideea, mi-am dat seama ca plutesc in deriva pe o mare de informatie nestructurata alcatuita din carti, reviste, articole si cursuri specializate – de marketing, „cum sa…”, (auto)biografii de succes si DIY (do it yourself), care te invata cum sa faci sau cum sa vinzi, insa nu te invata citeva principii fundamentale ale trecerii de la idee in fapt.

Pentru ca principala problema nu este sa gasesti locul tau pe piata, nici sa inventezi lucruri noi si cu atit mai putin sa creezi nevoi artificiale pentru produsele tale. Principala problema este cum sa faci o diferenta, sa fii tu insuti intr-un mod inconfundabil, in conditiile globalizarii informatiei si cresterii exponentiale a numarului de confrati artisti/designeri. A fi original nu se mai raporteaza la o comunitate restrinsa, limitata in timp si spatiu, deoarece observatorii te pot compara cu toti creatorii din bransa ta, din toate timpurile pentru care exista informatie disponibila. Chiar daca si tu ai acces la surse de inspiratie nelimitate, cu atit mai usor este sa fie identificate aceste surse iar lucrarile tale sa fie taxate ca plagiat sau sa fie plagiate la rindul lor. Este din ce in ce mai greu sa discernem intre original si epigonii kitsch ai acestuia. Legislatia internationala a drepturilor de autor, in teorie, ar trebui sa te protezeje pentru o perioada limitata in timp, suficient de lunga pentru a-ti face un nume si a lasa o amprenta usor de recunoscut chiar si dupa moartea ta, insa in practica este foarte dificil de demonstrat intiietatea ideii, cita vreme ea se poate ascunde sub o varietate de materiale si tehnici diverse, accesibile oricui. Tendinta privitorului inocent este sa dea crezare informatiei celei mai larg raspindite si astfel sa considere ca original ceea ce a fost mai larg difuzat prin canalele media, asa cum are tendinta sa creada ca oricine apare la TV devine instant vedeta si autoritate in materie.

Asa ca primul pas spre a deveni un creator original este sa-ti descoperi motivatia. NU sa te motivezi pentru a lucra – pentru asta exista o multime de mijloace, carti, inregistrari audio si video, grupuri de discutii, cursuri… Trebuie sa stii de ce simti nevoia sa creezi.

Cu adevarat este ceva inauntrul tau care nu te lasa sa dormi pina ce nu il scoti la lumina? Ai idei care crezi ca pot schimba ceva in lume, un mesaj de transmis? Crezi ca stapinesti tehnici de lucru noi si interesante si vrei sa le faci cunoscute? Esti dispus sa evoluezi si sa te depasesti pe tine insuti?

Sau doar vrei sa cistigi ceva bani? Hobby-ul tau a inceput sa inregistreze o supraproductie de obiecte care nu-ti mai incap in casa si crezi ca altii ar putea plati pentru ele, nestiind sa le faca singuri? Ai adunat o colectie de modele, idei si tehnici si vrei sa le valorifici?

Este loc pentru oricare dintre variante, dar daca nu esti sincer cu tine vei da gres. A stapini o tehnica nu te transforma in artist, ci doar in artizan. A culege modele populare nu e suficient ca sa devii etnograf. A reproduce diagrame din reviste, schimbind culorile sau suportul material, nu inseamna ca esti original. Iar lucrind bijuterii cu margele de sticla si fir de cupru nu devii Faberge peste noapte. Intelege-te si cunoaste-ti limitele si aspiratiile. Poate din banii luati pe margelele de sticla vei putea crea mai tirziu folosind pietre pretioase.

Iar daca vrei doar sa scapi de produsele unui hobby, care nu-ti mai plac, vinde-le in talcioc, dar nu-ti face iluzii. Exista o probabilitate foarte mare ca nici altora sa nu le placa.

Al doilea pas este sa te desprinzi de toate ideile colectionate de-a lungul timpului si sa fii tu insuti. Sa ai o viziune si sa perseverezi pina ce o aduci la lumina.

Curentele artistice majore au venit mai intii cu un program propriu, cu o lista de idei si tehnici noi. Sa fii original se invata in pasi mici. Nu poti sa faci ceva nou pina ce nu stii cit mai mult posibil despre ce s-a facut deja. Un designer vestimentar trebuie mai intii sa invete sa deseneze tipare clasice si sa lucreze cu materialele existente in comert, pentru ca apoi sa-si creeze propriile tipare si, in final, propriile materiale. Mai intii preluam elemente din diverse surse de inspiratie si sintem originali prin modul in care le utilizam sau in care le modificam pentru a se potrivi nevoilor noastre. Aceasta este etapa de artizanat, de mestesug, etapa la care multi se opresc, facind bani destul de frumosi.

Al treilea pas este sa iti dai seama la ce nivel vrei sa lucrezi.

Sa-ti stabilesti publicul tinta, nisa de piata, este o reducere artificiala, aparuta in mintea celor pentru care doar banul conteaza. De altfel, tehnicile de manipulare folosite in publicitate au demonstrat ca poti sa vinzi, chiar daca nimeni nu are nevoie de produsul tau, conditia fiind sa-l prezinti in asa fel incit sa fie dorit. „Ambalajul vinde marfa” este un cliseu care ne manipuleaza la rindul lui in aceeasi directie. Marketingul apasa pe un buton ascuns: nevoia innascuta de frumos, lumina si dragoste a omenirii. Artistii se dedica acestei nevoi in mod deschis. Arta nu are nevoie sa fie ambalata comercial pentru a fi recunoscuta ca atare, insa, din pacate, de multe ori e folosita fraudulos pentru a ambala cu totul altceva. Kitsch-ul mimeaza sau copiaza arta sub pretextul aducerii ei la indemina publicului larg, intr-ascuns fiind doar frumos colorat si golit de orice utilitate, un aspirator de bani si un aspirator de praf o data ajuns pe rafturile noastre.

Adevarata provocare este sa alegi cit de sus vrei sa urci (sau cit de jos esti dispus sa te cobori) pentru a te exprima. Functie de motivatia, puterea ta de munca si limitarile morale, vei alege acest nivel, de multe ori fara sa-ti dai seama.

Iti stau in fata mai multe cai:

  • sa creezi obiecte unice, sofisticate, dintre care unele vor fi practic imposibil de reprodus – publicul tinta va fi mic si pretul mare, impactul global insa este enorm. Vei fi un deschizator de drumuri si un model pentru multi.
  • sa creezi si sa vinzi idei – fie ca esti un designer in slujba unei intreprinderi, cum sint designerii auto sau cei de decoratiuni interioare, fie ca scrii articole si tutoriale in reviste sau pe internet, ceea ce vinzi este informatia pe scara larga. Vei intra in viata de zi cu zi a oamenilor sau ii vei invata sa te urmeze si sa-si imbogateasca viata, oricit de modesti si lipsiti de inspiratie ar fi.
  • sa creezi si sa vinzi, pe scara larga, reproduceri ieftine ale creatiilor tale. Din pacate, in loc sa-i invete pe oameni sa lucreze singuri, chiar mai stingaci, intrind insa in contact cu arta, acest gen de difuzare este daunator si intra in categoria kitsch. Reproducerile de hirtie ale icoanelor, lipite pe tinichea, sint unul dintre cele mai triste exemple de degradare umana. Multi pictori vind postere sau scot bani grasi din reproducerea picturilor pe servetele sau obiecte utilitare. La fel de daunatoare sint revistele de pseudo-arta, care sub pretextul lectiilor de pictura ofera sabloane de-a gata, transformind pictura intr-un exercitiu de colorat pentru prescolari.
  • Sa lucrezi pentru bani. Aici este loc pentru orice. De la demnitatea artizanului, care pastreaza si transmite mestesuguri din generatie in generatie, pentru care obiectele de uz curent devin obiecte de arta unice, pina la josnicia creatorilor de kitsch, care a dus la consumism, cu urmarile sale triste – reducerea calitatii si duratei de viata a obiectelor, eliminarea materialelor naturale si ecologice si inlocuirea lor cu materiale sintetice ieftine, dar care consuma resurse neregenerabile.

Al patrulea pas este sa mergi mai departe indiferent de obstacole. Chiar daca nu te vei imbogati peste noapte, sau poate niciodata.

Va trebui sa gasesti mijloacele de a te face cunoscut. Este uneori greu si aproape incompatibil cu arta, deci poate te vei gindi sa obtii ajutor de la altcineva.

Informatia este bunul cel mai de pret in timpurile noastre. Ideile sint vinate, platite sau furate de catre cei care stiu cum sa le valorifice, insa nu le pot produce. Spionajul industrial, care urmareste cunoasterea in avans a ideilor concurentei, pentru a le scoate pe piata inaintea detinatorilor de drept, este in mod paradoxal incurajat de legislatia privind inregistrarea drepturilor de autor, pusa in practica la noi de OSIM. Cel care ajunge primul la ghiseu cu documentul ii poate ride in nas celui de la care l-a furat. Pe linga spionaj, un obiect poate ramine unicat doar printr-un gentlemen agreement cu privitorul, care intr-un fel se obliga moral sa nu-l reproduca in scopul obtinerii de foloase proprii si sa nu difuzeze pe piata reproducerile, lucru ce scade automat pretul si anuleaza valoarea ideii originale. Intrucit moralitatea nu este punctul forte al omenirii la ora actuala, multi designeri se descurajeaza si chiar renunta la vocatia lor, datorita plagiatelor tot mai frecvente. Ei bine, renuntarea nu este o solutie. Copierea este o validare a valorii tale. Nu renunta! Retragerea de pe piata a produselor ilegale, plata daunelor sau pur si simplu vinzarea drepturilor de autor sint cai mai profitabile. Iar daca nici una nu e posibila, nu uita: cineva care a parcurs pasii anteriori va veni mereu cu idei noi si va avea un stil personal. Nimeni nu poate fura scinteia divina dinlauntrul tau!

Anunțuri

Opinii? Comentarii? Aici le puteti exprima liber:

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s